И после какво – част 3
Математиката е вдъхновяваща наука. Тя изгражда идеални светове. В тях всичко е подредено, честно и справедливо. Тя оценява обектите съгласно техните качества. В нея нямат място предразсъдъците (следствията се приемат, когато са доказани независимо дали това ни харесва или не) и дискриминацията (ако например два триъгълника имат три равни страни, всичко им е еднакво). В много отношения тя прилича на света на игрите.
Тогава защо повечето ученици обичат да играят игри, а не обичат да решават задачи? Защо средния играч на World of Warcraft (WoW) прекарва повече от 17 часа седмично във виртуалния свят на WoW, а не желае да прекара поне 5 часа седмично в света на математиката?
Нека помислим малко за приликите и разликите между света на една игра и света изграден от учбника по математика.
Ето една обичайна задача от света на игрите:
„Ти си звезден рейджър. Намираш се на планета с побеснял робот, който заплашва да унищожи корабът. Имаш 3 минути за да унищожиш робота и да спасиш кораба. Разполагаш с определен набор от инструменти в долния край на екрана. Натисни Enter за да започнеш мисията!“
Милиони хора по света в мига в който са видели това съобщение са натиснали Enter и са започнали мисията по спасяването на кораба. И когато са приключили успешно тази мисия след 1-2-3 безуспешни опита, са се почувствали герои и са били готови да поемат към следващата мисия.
Ето една задача от учебника по математика за 7-ми клас (стр.97/зад.6 от Учебник по математика 2018 год. изд. Архимед):
„Перална машина може да се напълни през един маркуч за 4 минути, а за да се източи водата през друг маркуч са необходими 6 минути. За колко минути ще се напълни пералната машина, ако крановете на двата маркуча са отворени едновремено?“
Милиони ученици са затворили учебника след като са прочели тази задача.
Ето няколко прилики:
Прилика 1: И двете задачи се развиват в един виртуален свят.
Прилика 2: И за двете задачи има инструменти с които разполага човек за да се справи със задачата.
Прилика 3: И за двете задачи има ясна цел.
Но има и някои разлики, които се набиват на очи. Да се фокусираме върху няколко.
Разлика 1: Едната задача те призовава да бъдеш герой (да спасиш кораба). Другата не те призовава за нищо, освен да отговориш на един въпрос. При това той е скучен (никой не мечтае да пуска перални, още по-малко да ги пълни догоре с което ще предизвика наводнение) и не те касае изобщо (защото ти не пускаш пералнята у вас).
Разлика 2: Едната задача те поставя в свят в който би искал да бъдеш (планета, звезден кораб), другата те поставя в свят в който въображението ти не е предизвикано. Та кой иска да стои до пералня и да гледа как тя пълни и източва вода?
Разлика 3: Едната задача ти дава роля в която да бъдеш, в другата ти си никой.
Ако искаме учениците да решават задачите в учебниците по математика, дали не може да се възползваме от опита на създателите на игри. Тази част от знанието се нарича Gamification и аз съм писала редица статии по въпроса (линковете са в края на поста), но сега не е време за теория (въпреки че тя е вълнуваща). Как нашата задача да придобие очарованието на компютърните игри?
Задачата както би трябвало да изглежда в учебника по математика (но не изглежда така):
„Ти си звезден рейнджър. Намираш се на кораб с побеснял робот, който заплашва да унищожи кораба като взриви бомба. Таймерът на бомбата е настроен за 10 минути. Бомбата може да се деактивира от отпечатъка на твоя палец, но ти си затворен в разхерметизираната кабина. Кран би могъл да пусне достатъчно въздух за да свалиш скафандъра си и да допреш палец до пулта за деактивиране на бомбата за 4 минути, но в кабината има пробив, от който целият въздух изтича за 6 минути. С върховно усилие ти успяваш да отвориш крана. Ще успееш ли да спасиш кораба?“
И това трябва да е първата ти мисия от няколко, защото изведнъж може да се появи втора дупка от която пак да изтича въздух, или пък да се докопаш до един таен контейнер с определено количество въздух под налягане, което е равно на една трета от необходимият ти въздух, или пък … още много възможности в които знанията за уравнения, обикновени дроби намиране на част от цяло, обем, дебит и разни други неща да те направят герой. Поне за краткото време докато решаваш задачата. А като изключителен бонус, ще си вземеш и изпита. После ще се окаже, че може наистина да проектираш кораби в които винтилите са на правилното място за да спасят екипажа. В крайна сметка всичко в някакъв миг е било мечта, хартиено самолетче, но после, след учене, опити и грешки е станало реалност. А ти наистина може да станеш герой. Първо в задачата, а после и в … SpaceX.
Връзки към мои статии за основите на Gamification:
Gamification in the Virtual Classroom – Game Elements
Gamification – Fun in the Virtual Classroom
Gamification In The Virtual Classroom – Pathway
Virtual Classroom Gamification – Rewards
Gamification in the Virtual Classroom – the Players
4 Ways To Gamify Your Online Training Course
Последвайте ни
Електронна Поща
marielastan4eva@gmail.com
Copyright © 2018 Мариела Станчева|Website Design by Blue Gem Studios
Recent Comments